بیوگرافی
اینجانب رضا زوار ، متولد مشهد و فارغالتحصیل دکترای تخصصی پرستاری از دانشگاه تهران هستم . مسیر حرفهای من از کارشناسی پرستاری در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا همراه با کسب تجربیات متنوع بالینی و مدیریتی، شکل گرفت.
در طول سالها فعالیت، افتخار خدمت در مراکز درمانی مختلفی در شهر های تهران و مشهد از جمله بیمارستانهای تخصصی، مراکز نظامی و صنعتی را داشتهام. تجربیاتم از پرستاری در بخشهای ویژه کودکان و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در شرکت های تابعه وزارت نفت تا دریافت بورسیه مطالعاتی کوتاهمدت از دانشگاه کارولینسکا سوئد گسترده است.
علاوه بر فعالیتهای بالینی، به آموزش و پژوهش نیز علاقهمند هستم. تدریس در دانشگاه و برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینههای مختلف پرستاری، از جمله مراقبتهای ویژه و احیای قلبی-ریوی پیشرفته، بخشی از فعالیتهای آموزشی من بوده است. همچنین، تألیف کتاب و مقالات در زمینه مهارتهای بالینی و مراقبتهای ویژه، نشاندهنده تعهد من به گسترش دانش پرستاری است.
علایق پژوهشی من متنوع است و شامل مواردی چون مدیریت خدمات پرستاری، ایمنی بیمار، تشخیص و درمان زخمهای دیابتی، و کاربرد فناوریهای نوین در پرستاری میشود. همچنین، به دلیل تجربیاتم در صنعت نفت، به بررسی تأثیر عوامل محیطی بر سلامت کارکنان صنایع علاقهمندم.
در کنار فعالیتهای حرفهای، مهارتهایی چون غواصی و امداد و نجات در دریا را نیز کسب کردهام و به یادگیری مداوم و کسب تجربیات جدید معتقدم ..
به عنوان عضو سازمان نظام پرستاری و انجمنهای تخصصی مختلف، همواره در تلاش برای بهروز نگه داشتن دانش خود و ارتباط با جامعه علمی هستم. امیدوارم بتوانم با ترکیب دانش نظری، تجربیات عملی، و علاقه به نوآوری، در ارتقای سطح خدمات پرستاری و آموزش این رشته سهمی داشته باشم.
علایق پژوهشی:
- کاربرد فناوریهای نوین در پرستاری و مدیریت بهداشت
- آموزش پرستاری و روشهای نوین آموزشی
- تأثیر عوامل محیطی بر سلامت کارکنان صنایع
- مدیریت خدمات پرستاری و بهداشتی
- تشخیص ،پیگیری و درمان زخمهای دیابتی
- ایمنی بیمار و مدیریت خطاهای دارویی
پیشینه تحصیلات دانشگاهی:
دکتری تخصصی (PhD)
کارشناسی ارشد
کارشناسی
تدریس دروس دانشگاهی
اصول و مهارتهای پرستاری(از سال ۱۳۹۴ تاکنون)
پرستاری مراقبتهای ویژه(از سال ۱۳۹۴ تاکنون)
مدیریت خدمات پرستاری(از سال ۱۳۹۴ تاکنون)
اخلاق پرستاری و ارتباط حرفهای(از سال ۱۳۹۴ تاکنون)
فوریتهای پزشکی(از سال ۱۳۹۴ تاکنون)
دروس مقطع کارشناسی ارشدپرستاری در بخشهای مراقبت ویژه(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
مدیریت پرستاری در بحران و حوادث غیرمترقبه(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
روش تحقیق پیشرفته در پرستاری(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
سمینار مسائل پرستاری(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
راهنمایی و مشاوره پایاننامههای کارشناسی ارشد(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
هدایت بیش از ۱۵ پایاننامه در زمینههای مراقبتهای ویژه، مدیریت پرستاری، و ایمنی بیمار(از سال ۱۳۹۷ تاکنون)
پیشینه آموزش حرفه ای
برگزاری کارگاه احیای قلبی-ریوی پیشرفته Acls به صورت دوره ای
کارگاه مدیریت زخمهای مزمن و دیابتی – هر ترم
کارگاه ایمنی بیمار و پیشگیری از خطاهای دارویی – سالانه
فعالیتهای پژوهشی
- سرپرستی چندین طرح تحقیقاتی دانشجویی در زمینه مراقبتهای ویژه و مدیریت پرستاری
- همکاری در تألیف کتب درسی پرستاری برای دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
- مشارکت در برنامههای آموزش مداوم
- ارائه سخنرانیهای علمی در همایشهای ادواری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تهران
- همکاری در برگزاری دورههای بازآموزی برای پرستاران شاغل
آثار علمی
زوار، ر.، احمدی، ف.، و محمدی، ع. (۱۳۹۸). “بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شبیهسازی بر مهارتهای تصمیمگیری بالینی پرستاران بخش مراقبتهای ویژه.” مجله پرستاری ایران، ۳۲(۵)، ۷۸-۹۰.
زوار، ر.، و کریمی، م. (۱۴۰۰). “ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت ریسک در کاهش خطاهای دارویی: مطالعه موردی بیمارستانهای آموزشی مشهد.” فصلنامه مدیریت پرستاری، ۱۰(۲)، ۴۵-۵۸.
زوار، ر.، رضایی، س.، و نوروزی، ح. (۱۳۹۹). “بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و کیفیت مراقبت پرستاری در بخشهای اورژانس.” مجله سلامت کار ایران، ۱۷(۳)، ۱۱۲-۱۲۶.
زوار، ر.، و حسینی، م. (۱۴۰۱). “تأثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی.” مجله دیابت و متابولیسم ایران، ۲۰(۴)، ۲۰۱-۲۱۵.
زوار، ر.، علوی، ن.، و صادقی، ف. (۱۴۰۲). “ارزیابی دانش و نگرش پرستاران نسبت به استفاده از فناوری بلاکچین در مدیریت اطلاعات سلامت.” فصلنامه انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، ۹(۱)، ۶۷-۸۰.
zavvar, R., Johnson, M., & Smith, K. (2022). “The Impact of Hydrogen Sulfide Exposure on Chronic Headaches Among Oil Industry Workers: A Longitudinal Study.” Journal of Occupational Health, 64(3), 301-315.
Zavvar, R., & Brown, L. (2023). “Implementing a Nurse-led Diabetic Foot Care Program in Primary Healthcare Settings: A Mixed-Methods Study.” International Journal of Nursing Studies, 128, 104-118.
Ahmadi, F., Zavvar, R., & Wilson, E. (2021). “Challenges and Opportunities in Nursing Education During the COVID-19 Pandemic: A Global Perspective.” Nurse Education Today, 98, 104721.
Zavvar, R., Thompson, C., & Garcia, A. (2022). “The Role of Emotional Intelligence in Reducing Burnout Among ICU Nurses: A Systematic Review and Meta-analysis.” Critical Care Nurse, 42(1), 45-57.
Zavvar, R., & Lee, S. (2023). “Effectiveness of Virtual Reality Training in Improving Nursing Students’ Clinical Skills: A Randomized Controlled Trial.” Journal of Advanced Nursing, 79(5), 1235-1248.
Zavvar, R., Larsson, M., & Johansson, E. (2022). “Comparative Analysis of ICU Nursing Practices in Iran and Sweden: Implications for International Knowledge Exchange.” Scandinavian Journal of Caring Sciences, 36(2), 412-425.
Nilsson, A., Zavvar, R., & Eriksson, K. (2023). “Cultural Competence in Nursing: A Qualitative Study of Iranian Nurses’ Experiences in Swedish Healthcare Settings.” Nordic Journal of Nursing Research, 43(1), 32-45.
Zavvar, R., & Svensson, L. (2021). “Patient Safety Culture in Swedish and Iranian Hospitals: A Comparative Study.” Journal of Patient Safety, 17(3), e1356-e1363.
Bergström, E., Zavvar, R., & Olsson, M. (2022). “Perceptions of Person-Centered Care Among Nursing Students in Sweden and Iran: A Cross-Cultural Study.” Scandinavian Journal of Caring Sciences, 36(4), 1021-1033.
Zavvar, R., Lindberg, T., & Andersson, H. (2023). “Implementation of Evidence-Based Practice in Nursing: A Comparative Analysis of Iranian and Swedish Approaches.” Nordic Journal of Nursing Research, 43(3), 145-157
مقالات در کنگره ها
زوار، ر.، و محمدی، س. (۱۴۰۰). “بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی بر مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری.” ارائه شده در کنگره سالانه انجمن علمی پرستاران قلب ایران، تهران
زوار، ر.، و کریمی، ف. (۱۴۰۲). “ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت درد در بخشهای اورژانس.” ارائه شده در کنگره طب اورژانس ایران، مشهد
زوار، ر.، و احمدی، م. (۱۳۹۹). “بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شبیهسازی بر مهارتهای تصمیمگیری بالینی پرستاران بخش مراقبتهای ویژه.” ارائه شده در کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران، شیراز
زوار، ر.، و نوروزی، ح. (۱۴۰۱). “ارزیابی سطح سواد سلامت دیجیتال در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن.” ارائه شده در کنگره ملی آموزش بیمار و خودمراقبتی، تبریز
زوار، ر.، رضایی، م.، و علوی، ن. (۱۴۰۰). “کاربرد هوش مصنوعی در پیشبینی و پیشگیری از زخمهای فشاری در بیماران بستری.” ارائه شده در هشتمین کنگره بینالمللی زخم و ترمیم بافت، تهران
Zavvar, R., & Johnson, K. (2022). “The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction on Burnout Among ICU Nurses.” Presented at the 18th International Symposium on Intensive Care and Emergency Medicine, Brussels, Belgium.
Zavvar, R., & Smith, L. (2023). “Implementing Telenursing in Rural Areas: Challenges and Opportunities.” Presented at the 7th World Congress on Nursing Education and Research, Barcelona, Spain.
Zavvar, R., & Brown, A. (2021). “The Impact of Leadership Styles on Patient Safety Culture in Hospitals.” Presented at the 13rd International Conference on Healthcare Quality and Safety, Dubai, UAE.
Zavvar, R., & Wilson, E. (2022). “Nurses’ Experiences of Ethical Challenges During the COVID-19 Pandemic: A Phenomenological Study.” Presented at the 23rd International Nursing Ethics Conference, Montreal, Canada.
Zavvar, R., & Lee, S. (2023). “The Role of Artificial Intelligence in Enhancing Nursing Education: A Systematic Review.” Presented at the 9th International Conference on Nursing Informatics, Seoul, South Korea.
پایان نامه ها
- بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر شبیهسازی بر مهارتهای تصمیمگیری بالینی پرستاران بخش مراقبتهای ویژه” (راهنمایی پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۳۹۹)
- “ارزیابی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بر خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی” (مشاوره پایاننامه دکترای تخصصی، ۱۴۰۰)
- “طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش صلاحیت بالینی پرستاران بخش اورژانس” (راهنمایی پایاننامه دکترای تخصصی، ۱۴۰۱)
- “بررسی تأثیر برنامه مدیریت استرس بر کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بخشهای ویژه” (راهنمایی پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۴۰۲)
- “تبیین فرآیند تصمیمگیری اخلاقی پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹: یک مطالعه نظریه زمینهای” (مشاوره پایاننامه دکترای تخصصی، ۱۴۰۱)
- “ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی بر مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری در انجام پروسیجرهای تهاجمی” (راهنمایی پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۴۰۰)
- “بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه” (مشاوره پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۳۹۹)
- “طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تلفن همراه برای خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲” (راهنمایی پایاننامه دکترای تخصصی، ۱۴۰۲)
- “تحلیل تجارب زیسته پرستاران از مراقبت تسکینی در بخشهای انکولوژی: یک مطالعه پدیدارشناسی” (مشاوره پایاننامه دکترای تخصصی، ۱۴۰۳)
- بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر شواهد بر کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخشهای اورژانس” (راهنمایی پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۴۰۱)
طرح های تحقیقاتی
- بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر موبایل بر خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲″ (مجری اصلی، ۱۳۹۹-۱۴۰۰)
- ارزیابی اثربخشی برنامه پیشگیری از خطاهای دارویی در بخشهای مراقبت ویژه: یک مطالعه چند مرکزی (همکار اصلی، ۱۴۰۰-۱۴۰۲)
- طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارتقاء ایمنی بیمار در بخشهای اورژانس بیمارستانهای آموزشی” (مجری اصلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۳)
- بررسی تأثیر برنامه مراقبت معنوی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته” (مشاور، ۱۴۰۲-۱۴۰۴)
- تحلیل هزینه-اثربخشی استفاده از فناوری تلهنرسینگ در مراقبت از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن” (همکار اصلی، ۱۴۰۳-۱۴۰۵)
- ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی بر مهارتهای احیای قلبی-ریوی پرستاران” (مجری اصلی، ۱۴۰۰-۱۴۰۱)
- بررسی ارتباط بین فرهنگ ایمنی بیمار و میزان بروز خطاهای پزشکی در بیمارستانهای آموزشی” (همکار اصلی، ۱۴۰۱-۱۴۰۳)
- طراحی و ارزیابی اثربخشی سیستم هوشمند پشتیبان تصمیمگیری بالینی در مدیریت درد بیماران بستری” (مجری اصلی، ۱۴۰۲-۱۴۰۴)
- بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر سلامت روان و عملکرد شغلی پرستاران شاغل در بخشهای کووید-۱۹″ (مشاور، ۱۴۰۰-۱۴۰۲)
- ارزیابی اثربخشی مداخله چند وجهی در پیشگیری از زخمهای فشاری در بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه” (مجری اصلی، ۱۴۰۳-۱۴۰۵)
عضو انجمن علمی پرستاران قلب ایران
عضو سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران ( ن پ ۹۴۱۴۴۱۰۳)
عضو بنیاد آموزش مجازی و الکترونیکی ایرانیان
عضو رسمی انجمن بلاکچین ایران
عضو کمیته علمی کنگره سالانه پرستاری مراقبتهای ویژه (سال ۱۳۹۸)
همکاری با سازمان نظام پرستاری در زمینه آموزش مداوم
عضو کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علوم پزشکی (سال ۱۳۹۸)
نماینده ایران در انجمن بینالمللی پرستاران مراقبتهای ویژه (در سال ۱۳۹۸)
عضو کارگروه تدوین استانداردهای ملی مراقبتهای پرستاری ( سال ۱۳۹۹)
مشاور علمی بخش تحقیق و توسعه شرکت اوا سپید سلامت در زمینه تجهیزات پزشکی (از سال ۱۳۹۷)
عضویت در کمیتههای آموزشی
عضو شورای آموزشی گروه پرستاری (سال ۱۳۹۶)
عضو کمیته برنامهریزی درسی دانشکده پرستاری و مامایی ( سال ۱۳۹۸)
جوایز و افتخارات
پژوهشگر برتر دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
استاد نمونه از دیدگاه دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی (۱۴۰۰ و ۱۳۹۸)
برنده جایزه نوآوری در آموزش پرستاری از سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران
دریافت گرنت پژوهشی از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای طرح “طراحی و ارزیابی سیستم هوشمند پشتیبان تصمیمگیری بالینی در مراقبتهای ویژه
برگزیده جشنواره رازی در بخش تحقیقات بالینی
دریافت جایزه بهترین پوستر در کنگره بینالمللی مراقبتهای ویژه پرستاری، بارسلونا، اسپانیا
انتخاب به عنوان یکی از ۱۰ پرستار نمونه سال توسط مجله بینالمللی پرستاری (International Journal of Nursing)
دریافت لوح تقدیر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای مشارکت فعال در مدیریت بحران کووید-۱۹
برنده جایزه اخلاق در پژوهشهای پزشکی از کمیته ملی اخلاق در پژوهشهای زیستپزشکی
دریافت بورسیه مطالعاتی کوتاهمدت از دانشگاه کارولینسکا سوئد برای مطالعه سیستمهای مراقبت ویژه پیشرفته
عضویت افتخاری در انجمن بینالمللی پرستاران مراقبتهای ویژه (WFCCN) به پاس خدمات ارزنده در توسعه استانداردهای مراقبت ویژه
مهارت ها و تکنیک ها
تسلط بر روشهای پیشرفته آماری و نرمافزارهای تحلیل داده (SPSS، R، AMOS)
مهارت در طراحی و اجرای مطالعات کیفی (پدیدارشناسی، نظریه زمینهای، تحلیل محتوا)
تسلط بر تکنیکهای پیشرفته احیای قلبی-ریوی و مراقبتهای ویژه
مهارت در استفاده از شبیهسازهای پیشرفته در آموزش پرستاری
تسلط بر تکنیکهای مدیریت زخمهای پیچیده و مراقبت از زخم پای دیابتی
مهارت در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر وب و اپلیکیشنهای موبایل
تسلط بر تکنیکهای پیشرفته ونتیلاسیون مکانیکی و مدیریت راه هوای
مهارت در استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده در آموزش پرستار
تسلط بر تکنیکهای پیشرفته مدیریت درد در بیماران بحرانی
مهارت در طراحی و اجرای مطالعات کارآزمایی بالینی در حوزه پرستاری
مهارت در استفاده از نرمافزارهای مدیریت منابع علمی (EndNote, Mendeley